Det här inlägget är skrivet av Fortnox, och kan också läsas här. Om du behöver hjälp med bokföringen i ditt företag så kontaktar du såklart Karlstads bästa redovisningsbyrå.

Det finns en hel del begrepp som man måste ha koll på när man sköter företagets ekonomi. Debet och kredit är två ord som är vanliga inom bokföringsvärlden och som man måste ha koll på. Men vad innebär det egentligen? Vi förklarar vad de två begreppen betyder och hur du kan göra för att slippa tänka på det.
För många kan det kännas skrämmande med ekonomi och bokföring när svåra begrepp används, exempelvis debet och kredit. Men det behöver inte alltid vara så krångligt som det låter. Så vad är egentligen debet och kredit?
- Debet – Är alltid kolumnen på vänster sida.
- Kredit – Är alltid kolumnen till höger sida.
Pengar rör sig från ett ställe till ett annat hela tiden. Det rör sig från bankkontot till exempelvis inköp av kontorsprodukter, och till bankkontot från din försäljning. Det är alltså något som minskar och något som ökar, där med två sidor av en transaktion. På vänstra sidan har du debet och på högra sidan kredit. För att allt ska vara rätt i bokföringen måste det finnas en balans mellan debet och kredit, det ska alltså vara lika stor summa i båda kolumner. Vilket sida du ska välja beror på kontot, se tabell nedan:
Typ | Kontoklass | Debet | Kredit |
Tillgång | Konto 1xxx | + | – |
Skulder | Konto 2xxx | – | + |
Intäkter | Konto 3xxx | – | + |
Kostnader | Konto 4xxx-7xxx | + | – |
Intäkter/kostnader | Konto 8xxx | + | – |
– | + |
Så här fungerar debet och kredit
Vi har tagit fram två enkla exempel som visar hur debet och kredit används när du köper eller säljer någonting.
Om du köper något
Vid en kostnad bokförs detta i kolumnen för debet, vart pengarna kom ifrån bokförs i kredit. Låt oss säga att du köper en ny dator till företaget. Du bokför då datorköpet på 10 000 kronor i vänster kolumn. Under kredit bokför du 10 000 kronor på det konto som du använt för att köpa datorn. Summan ska då bli 10 000 kronor i båda kolumner för att allt ska stämma.
Konto | Debet | Kredit |
5410 Dator | 10 000 kr | |
1930 Företagskonto | 10 000 kr | |
Summa | 10 000 kr | 10 000 kr |
Exemplet utgår ifrån att företaget inte är momspliktigt.
Om du säljer något
Vid en intäkt bokförs det i höger kolumn, och vart pengarna tog vägen läggs i vänster kolumn. Låt säga att du får in 400 kronor på en vara du sålt, bokför den summan under kredit. De 400 kronor du fått hamnar någon stans, i detta fall i kassan, vilket du bokför under debet. Summan i båda kolumner ska bli samma, alltså 400 kronor.
Konto | Debet | Kredit |
3010 Försäljning | 400 kr | |
1910 Kassa | 400 kr | |
Summa | 400 kr | 400 kr |
Detta kallas också dubbel bokföring. När debet är lika med kredit har du gjort rätt i bokföringen. Svårare än så är det inte. Men vill du ändå att det ska bli enklare kan du som Fortnoxkund, och användare av bokföringsprogrammet, bli varnad automatiskt om det inte finns en balans mellan debet och kredit. Fortnox gör helt enkelt att du slipper tänka på debet och kredit. Skönt va? Läs mer om Fortnox här
Lär dig mer om bokföring!
Vill du veta mer om bokföring? Då förklarar vi lite mer i Fortnox Företagsguide