De flesta företag äger någon form av utrustning som används i den löpande verksamheten. Det kan till exempel vara frågan om möbler till kontoret, eller maskiner som används i produktionen. Denna typ av utrustning kallas för inventarier, och ska skrivas av i den löpande redovisningen med så kallade avskrivningar. Men vad är egentligen avskrivningar, och vad fyller de för syfte? Hur fungerar bokföringen av dessa rent praktiskt? Vi guidar dig!
Kom igång med digital marknadsföring i ditt företag, med hemsida och sociala medier-strategi från Ekonomipartner i Karlstad!
Ni har tidigare kunnat läsa om Porters basstrategier här på Ekonomipartners blogg. Idag fortsätter vi ta oss an Harvardprofessorn, och nu har turen kommit till den så kallade Femkraftsmodellen (Porter’s Five Competitive Forces) som är ett populärt verktyg för omvärldsanalys, till exempel inför en ny investering.
Gåvor till anställda i ett företag – till exempel julgåvor, minnesgåvor och jubileumsgåvor – kan i vissa fall vara skattefria. Vi förklarar vad som avgör om gåvan är skattefri eller skattepliktig.
En av de första frågorna man ställs inför som nybliven småföretagare är vilken bokföringsmetod man ska använda. Det finns två olika metoder att använda inom svensk bokföring: kontantmetoden (även kallad bokslutsmetoden) och faktureringsmetoden. Om företagets omsättning överstiger tre miljoner kronor måste faktureringsmetoden tillämpas, men är den lägre än så är det fritt att välja mellan de båda. Vi redogör för skillnaderna samt går igenom när den ena kan passa bättre än den andra.
Att anamma ett strategiskt tänkande, och ta till sig vissa av de modeller som kommit ur företagsekonomisk forskning, är något vi tror att många småföretagare skulle tjäna på. Du arbetar säkerligen redan strategiskt i någon mån, och ska såklart inte åsidosätta kärnverksamhet för att gräva ner dig i akademiska teorier, men att formalisera vissa delar kan tydliggöra vart ditt företag är på väg. I ett par artiklar ska vi nu presentera några klassiska modeller framtagna av Harvardprofessorn Michael Porter. Först ut är de så kallade basstrategierna.
En attest är en form av skriftligt intyg, som intygar ett dokuments riktighet. För företagare handlar attestering oftast om att attestera leverantörsfakturor – men vad innebär det att attestera? Vi förklarar!
Som vi tidigare skrivit om har många företagare haft ett tufft år. I tider av motgång kanske några av er ser tillfälle att tänka nytt och möblera om lite på marknaden. Kris och möjlighet är ju samma tecken på kinesiska, ja ni har ju hört det förut. Tyvärr är det en faktoid, men visst är det sant att den entreprenör som vågar tänka nytt öppnar upp intressanta – och potentiellt väldigt lönsamma – dörrar. Idag tipsar vi om Blue Ocean Strategy
Som egenföretagare finns en del väsentliga regelverk att hålla koll på. Ett exempel på detta är arkiveringsplikten, det vill säga den lag som talar om hur länge och på vilket sätt du behöver lagra din bokföring med tillhörande underlag. Men vad gäller egentligen för olika typer av bokföringsmaterial? Behöver man lagra allt material på papper, eller räcker det med att lagra det digitalt? Vi hjälper dig!
I praktiken är en avdragsgill kostnad ett sätt att öka kostnaden i företaget och därmed minska skatten. Men vilka kostnader är avdragsgilla, och vad innebär det att dra av? Vi förklarar!
Alla svenska medborgare med en beskattningsbar inkomst betalar inkomstskatt. Inkomstskatten består av två skatter: kommunal inkomstskatt och statlig inkomstskatt. Vi går igenom skatterna för inkomståret 2020, och vad som påverkar hur mycket skatt en inkomsttagare betalar.
Många småföretagare är ordentligt rotade i sin specifika verksamhet, de produkter och tjänster de säljer, medans företagsekonomi i allmänhet är något som möjliggör denna verksamhet, eller i värsta fall blir ett slags nödvändigt ont. Det är dock såklart så att man som företagare, oavsett storlek och bransch, har stora möjligheter att göra strategiska vinster om man intresserar sig för både bredare och djupare perspektiv. Man kan dessutom ha väldigt kul på vägen!
Har du drabbats av ekonomiska problem som en följd av coronakrisen? I så fall kan du komma att omfattas av det nya, omsättningsbaserade stödpaket som presenterades under gårdagen. Det är regeringspartierna i överenskommelse med liberalerna och centerpartiet som nu lägger fram förslag om åtgärder omfattande fem miljarder kronor, riktat specifikt mot enskilda näringsverksamheter med omsättningsbortfall till följd av coronakrisen.
Nu blir det ännu enklare att fakturera i Fortnox. Med några få klick går det nu att fixa en faktura direkt i mobilen.
– Det är många kunder som efterfrågat den här funktionen. Vi hoppas att den även ska underlätta för byråer och göra så att de slipper dubbelarbete, säger Victor Svangård, produktägare på Fortnox.
Har du anställda i ditt företag? Vi ger dig som är arbetsgivare fyra tips på hur du kan bli mer effektiv i lönearbetet.
En vanlig fundering som företagare är hur man hanterar digitala kvitton respektive papperskvitton? Och hur länge måste egentligen kvitton sparas? Vi skapar lite ordning och reda i djungeln av regler när det gäller räkenskapsinformation, kvitton och pappersfakturor.